Четвер, 18.04.2024, 03:01
Cколівське районне управління юстиції  
Львівської області (неофіційний) Скоро відкриття офіційного веб-сайту skolejust.gov.ua







Головна | Мій профіль | Вихід
Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | RSS
"">
Меню сайту
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 98
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » 2014 » Листопад » 25 » Корупція vs Люстрація
09:01
Корупція vs Люстрація
Минув рік з моменту початку Євромайдану, який згодом перетворився у революцію гідності. Те, що починалося як протест проти відмови від європейського курсу згодом, внаслідок всім відомих, сумнозвісних подій, перетворилося у повномасштабну революцію під гаслами зміни злочинної влади. Власне одним із таких гасел, яке кричали як і звичайні мітингувальники так і політичні діячі, які раптом стали провідниками Революції гідності, була люстрація. Під час революції більшість людей особливо не задумувалися над значенням цього слово, люстрація так люстрація, однозначно це сприймалося як щось таке, що пов’язане із зміною старого режиму, після проведення чого ми всі станемо жити краще.

Не дивлячись, однак, на зміну влади суспільству ще довго прийшлося чекати на обіцяну люстрацію і власне кажучи лише під кінець свого існування, Верховна Рада VII скликання під тиском громадськості та після численного попадання публічних осіб у сміттєві контейнери у тяжких муках прийняла Закон України „Про очищення влади” від 16 вересня 2014 року № 1682-VII. Прийняття даного нормативно-правового акту поклало початок проведенню люстрації. В даній публікації не будемо обговорювати якість самого закону, це вже зроблено значною кількістю експертів, які в цілому негативно відзиваються про цей акт та називають його непрофесійним, недосконалим, неефективним, неконституційним тощо. Остаточну оцінку цьому документу має поставити Венеціанська комісія.

Більшість людей, серед яких навіть є і державні службовці, помилково відносять цей документ до антикорупційних і бачать в ньому панацею саме від корупції, мовляв саме завдяки цьому закону посадять в тюрму всіх хабарників і Україна почне жити по-новому. Дане судження є хибним оскільки корупція (боротьба з нею) та люстрація є діаметрально протилежними явищами по своїй суті, які практично не перетинаються між собою.

В першу чергу це явища, які мають зовсім різне правове регулювання. Корупція (боротьба з корупцією), регламентована Законом України „Про засади запобігання і протидії корупції”. Проведення люстрації регулюється вже згаданим вище Законом „Про очищення влади”.

Корупція (згідно Закону „Про засади запобігання і протидії корупції”) - використання особою, зазначеною в частині першій статті 4 цього Закону, наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, зазначеній в частині першій статті 4 цього Закону, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей.

Люстрація (згідно Закону „Про очищення влади”) - це встановлена цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Завдання



Закон „Про засади запобігання і протидії корупції” – запобігти та протидіяти, а також викоренити корупцію як факт у державній та приватні сферах. Покарання осіб винних у порушення антикорупційного законодавства. Відшкодування завданої внаслідок вчинення корупційних правопорушень збитків, шкоди, поновлення порушених прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав чи інтересів юридичних осіб, інтересів держави.


Закон „Про очищення влади” - недопущення до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини.

Суб’єктний склад



Корупція: особи, які виконують функції держави або місцевого самоврядування, посадові особи юридичних осіб публічного права, аудитори, нотаріуси, оцінювачі, а також експерти, арбітражні керуючі, незалежні посередники, члени трудового арбітражу, третейські судді під час виконання ними цих функцій, посадові особи іноземних держав та міжнародних організацій, посадові особи юридичних осіб приватного права, які виконують орг-розпорядчі чи амін-господарські функції, фізичні особи, які надають неправомірну вигоду зазначеним вище особам. Даний перелік є неповним, детальніше див. ст. 4 Закону „Про засади запобігання і протидії корупції. Також на веб-сайті Сколівського РУЮ не одноразово розміщувалися інформаційні матеріали присвячені питанням антикорупційного законодавства, в т.ч. і щодо суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення.

Люстрація. Закон „Про очищення влади” дає вичерпний перелік посадових осіб, які підпадають під люстрацію. Насамперед статтею 2 Закону визначено перелік посад щодо яких здійснюються заходи з очищення влади. Всі особи, які на даний час займають посади, зазначені в ст. 2 Закону, проходять перевірки на предмет наявності/відсутності щодо них фактів, які є підставами для відсторонення їх від зайняття посад держаної служби.
Відстороненню підлягають особи, які обіймали сукупно не менше одного року посаду (посади) у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року – перелік таких посад визначено ст.3 Закону „Про очищення влади”.
Відстороненню або недопущенню підлягають також особи, які були обрані і працювали на керівних посадах Комуністичної партії Радянського Союзу, Комуністичної партії України, Комуністичної партії іншої союзної республіки колишнього СРСР починаючи з посади секретаря районного комітету і вище; були обрані і працювали на керівних посадах починаючи з посади секретаря ЦК ЛКСМУ і вище; були штатними працівниками чи негласними агентами в КДБ СРСР, КДБ УРСР, КДБ інших союзних республік колишнього СРСР, Головному розвідувальному управлінні Міністерства оборони СРСР, закінчили вищі навчальні заклади КДБ СРСР (крім технічних спеціальностей).
Відстороненню або недопущенню підлягають посадові особи, які займаючи відповідну посаду у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року, своїм рішенням, дією чи бездіяльністю, що встановлено рішенням суду щодо них, яке набрало законної сили, здійснювали заходи, спрямовані на узурпацію влади Президентом України Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки, оборони чи територіальної цілісності України, що спричинило порушення прав і свобод людини.
Відстороненню або недопущенню підлягають посадові особи які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю, що встановлено рішенням суду щодо них, яке набрало законної сили, здійснювали заходи, спрямовані на перешкоджання реалізації конституційного права громадян України збиратися мирно і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації або спрямовані на завдання шкоди життю, здоров’ю, майну фізичних осіб у період з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року.
Відстороненню або недопущенню підлягають також особи, які: співпрацювали із спецслужбами інших держав як таємні інформатори в оперативному отриманні інформації; своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на підрив основ національної безпеки, оборони чи територіальної цілісності України; закликали публічно до порушення територіальної цілісності та суверенітету України; розпалювали міжнаціональну ворожнечу; своїми протиправними рішеннями, дією чи бездіяльністю призвели до порушення прав людини та основоположних свобод, визнаних рішенням Європейського суду з прав людини.
Окрім цього заборона займати відповідні посади застосовується до осіб, перевірка стосовно яких встановила недостовірність відомостей щодо наявності майна (майнових прав), зазначених у поданих ними за попередній рік деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, складених за формою, що встановлена Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції", та/або невідповідність вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) в їх деклараціях, набутого (набутих) за час перебування на посадах, визначених пунктами 1-10 частини першої статті 2 цього Закону, доходам, отриманим із законних джерел.
Також відстороненню та недопущенню підлягають особи, які відмовилися пройти відповідну перевірку передбачену Законом "Про очищення влади".

Що порушують?



Корупція. Чинне законодавство. Згідно Закону „Про засади запобігання і протидії корупції” Корупція має місце в разі вчинення відповідним суб’єктом корупційного правопорушення.

Корупційне правопорушення - умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 4 цього Закону, за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність.

Люстрація. Де-юре не порушують нічого. Відстороненню чи недопущенню підлягають в основній своїй масі особи, які сприяли захопленню влади узурпатором, чи, які займали певну посаду в певний період часу. В той же час, якщо хто-небудь з таких осіб, вчинив діяння, яке містить ознаки злочину, то така особа повинна притягатися до відповідальності у порядку встановленому законом.

Наприклад, особа, яка підлягає люстрації, за час перебування на відповідній посаді, у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року прийняла неправомірну вигоду в особливо великому розмірі. В даній ситуації мова має йти не про люстрацію, а про відкриття кримінального провадження за вчинення злочину передбаченого частиною 4 ст. 368 Кримінального кодексу України.


Наслідки



Корупція: особа притягається до відповідальності у порядку встановленому чинним законодавством.

Люстрація: особи, по яких встановлені відповідні факти протягом 10 або 5 років не можуть обіймати посади щодо яких проводиться люстрація (очищення влади).

За вчинення корупційних правопорушень особи притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку. В разі ухвалення судового рішення про притягнення особи до кримінальної чи адміністративної відповідальності за корупційне правопорушення такі особи підлягають звільненню з роботи відповідно до п. 7-1 ст. 36 Кодексу Законів про працю України. Також, щодо такої особи, за вмотивованим рішенням суду застосовується обмеження щодо заборони особі, звільненій з посади у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, займатися діяльністю, пов'язаною з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності.

Слід брати до уваги, що позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю у кримінальному судочинстві є покаранням, яке може застосовуватися виключно за вмотивованим рішенням суду. При цьому дане покарання може бути як і основним так і додатковим. Як основне покарання воно може бути призначене на строк від 2 до 5 років, а як додаткове на строк від 1 до 3 років.
Звільнення з роботи внаслідок люстрації здійснюється відповідно до п. 7-2 ст. 36 Кодексу законів про працю України.

---



Закони України „Про очищення влади” та „Про засади запобігання і протидії корупції є різними нормативно-правовими актами за винятком деяких спільних точок дотику. Закон „Про засади запобігання і протидії корупції” покликаний в першу чергу викоренити корупцію з українського суспільства (принаймні це його основна місія), а Закон „Про очищення влади” є загалом політичним правовим актом (в кращому сенсі цього слова), який насамперед повинен ліквідувати залишки попереднього репресивного режиму шляхом усунення від посад управління, місцевого самоврядування, судової системи його поплічників.

Суб’єктний склад визначений цими двома законами також різниться між собою. Практично всі особи, які визначені як такі, що підлягають люстрації, займають посади, які визначені ст. 4 Закону „Про засади запобігання і протидії корупції”. За винятком окремих категорій осіб, які не займали відповідних посад, наприклад інформатори іноземних спецслужб чи особи, які розпалювали міжнаціональну ворожнечу. В той же час суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення є посадові особи юридичних осіб приватного права, аудитори, незалежні оцінювачі, третейські судді, арбітражні керуючі, особи, які займають виборні посади, будь-хто хто пропонує неправомірну вигоду посадовій особі. Суб’єктний склад відповідальності за корупційні правопорушення є значно ширшим за суб’єктний склад люстрації.

Для того, щоб бути притягнутим до відповідальності за корупційне правопорушення слід вчинити діяння, яке містить ознаки корупційного правопорушення. Для того щоб попасти під люстрацію достатньо просто займати певну посаду протягом певного часу, або вчиняти дії, які були спрямовані на допомогу в узурпації влади чи інші дії визначені Законом „Про очищення влади” і що характерно такі дії не повинні містити ознак злочину чи адміністративного проступку, оскільки в такому випадку особу потрібно не просто люструвати, а притягати до відповідальності за порушення чинного законодавства.

Внаслідок вчинення корупційного правопорушення, яке містить ознаки злочину особа зазнає кримінального переслідування, яке цілком ймовірно (раз вже до цього дійшло) завершиться обвинувальним вироком з обмеженням права займати певну посаду чи займатися певною діяльністю, в той час як внаслідок люстрації особа всього лише звільняється з роботи або ж не допускається до виконання певної роботи.

Втім дані закони мають і дещо спільне. Зокрема на строк 10 років не можуть займати посади, які підпадають під люстрацію особи, перевірка стосовно яких встановила недостовірність відомостей щодо наявності майна (майнових прав), зазначених у поданих ними за попередній рік деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, складених за формою, що встановлена Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції", та/або невідповідність вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) в їх деклараціях, набутого (набутих) за час перебування на посадах, визначених пунктами 1-10 частини першої статті 2 цього Закону, доходам, отриманим із законних джерел.

Також при проведенні спеціальних перевірок осіб, які претендують на зайняття посад передбачених п.1 ч.1 ст. 4 Закону „Про засади запобігання і протидії корупції” (за винятком деяких посад) серед обставин, які необхідно з’ясувати є також відомості щодо наявності/відсутності у кандидата на зайняття посади заборони займати відповідну посаду, передбаченої положеннями Закону України "Про очищення влади.



Спеціаліст І-ої категорії Сколівського РУЮ
Переглядів: 606 | Додав: skolejust | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Календар
«  Листопад 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Архів записів
Друзі сайту
PR-CY.ru
Корисні посилання
Корисні ресурси
 
 
 
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz