Фабула справи
---
В громадську приймальню Сколівського РУЮ звернувся голова однієї сільської ради Сколівського району із клопотанням про роз’яснення йому положень чинного законодавства, які врегульовують поняття конфлікту інтересів. В роботі сільської ради зокрема виникла наступна ситуація: мешканець села, який має намір приватизувати земельну ділянку, звернувся до сільської ради із заявою про видачу йому дозволу на розроблення проекту приватизації земельної ділянки. Рішенням сесії сільської ради заявнику було надано дозвіл на розроблення документації для початку процесу приватизації. При перевірці роботи сільської ради даний факт привернув увагу правоохоронних органів, оскільки голова сільської ради є сином заявника, а саме голова сільської ради головував на сесії, рішенням якої заявнику було надано відповідний дозвіл, працівники правоохоронних органів вказали голові на допущення ним конфлікту інтересів.
Норми матеріального права
__________________________________________________
Закон України „Про засади запобігання та протидії корупції”
---
ст. 1 – конфлікт інтересів - це суперечність між особистими майновими, немайновими інтересами особи чи близьких їй осіб та її службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи не вчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень.
п.„в” ч.1 ст.4 посадові особи місцевого самоврядування є суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення.
п.4 ч.1 ст.6 - Особам, зазначеним у пунктах 1-3 частини першої статті 4 цього Закону, забороняється використовувати свої службові повноваження та пов'язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди або у зв'язку з прийняттям обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі: неправомірно надавати перевагу фізичним або юридичним особам у зв'язку з підготовкою проектів, виданням нормативно-правових актів та прийняттям рішень, затвердженням (погодженням) висновків.
п. 3 абзацу 3 ст. 9 - обмеження щодо роботи близьких осіб не поширюються на осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.
ч.2 ст.14 - Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають повноваження органів державної влади, органів місцевого самоврядування, порядок надання окремих видів державних послуг та провадження інших видів діяльності, пов'язаних із виконанням функцій держави, місцевого самоврядування, мають передбачати порядок та шляхи врегулювання конфлікту інтересів.
Закон України „Про місцеве самоврядування в Україні”
---
ст. 1 - посадова особа місцевого самоврядування – це особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
ч.1 ст.12 - Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
ч.3 ст.12 - Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.
ч.4 ст. 46 – встановлює, що сесії сільської ради скликаються головою сільської ради.
ч.5 ст. 46 - Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
ч.7 ст. 46 - Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
ч.10 ст.46 - Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради;
ч.11 ст. 46 - Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
ч.2 ст. 59 - Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
відповідно до ч.3 ст. 59 рішення ради може прийматися таємним голосуванням.
Закон України „Про службу в органах місцевого самоврядування”
---
ч.2 ст. 12 - На посадових осіб місцевого самоврядування поширюються вимоги та обмеження, встановлені Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції".
ч.1 ст. 12-1 - У разі виникнення конфлікту інтересів протягом строку здійснення повноважень сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови обласної, районної ради зобов’язаний негайно доповісти про це відповідній раді та вжити всіх необхідних заходів, спрямованих на запобігання конфлікту інтересів.
Позиція громадської приймальні Сколівського районного управління юстиції
_____________________________________________________
Сколівське районне управління юстиції не має права вирішувати питання правомірності/неправомірності щодо дій/бездіяльності органів державної влади чи місцевого самоврядування. Роз’яснення чинного законодавства Сколівського районного управління юстиції носять чисто консультативний характер.
На нашу думку, в даному випаду, було допущено конфлікт інтересів та не вжито заходів з його усунення. Цілком очевидно, що позиція голови сільської ради при головуванні та прийнятті рішень на сесії може певним чином повпливати на думку інших депутатів, особливо, якщо ця позиція обумовлена набуттям об’єктів нерухомого майна у власність ним самим чи членом його родини, не кажучи вже про те, що об'єктивність позиції самого голови під час голосування навряд чи може викликати сумніви.
Закон України „Про засади запобігання та протидії корупції” містить норму про те, що шляхи вирішення конфлікту інтересів в тому чи іншому органі влади чи органі місцевого самоврядування повинні вирішуватися тим законодавством, яке регулює діяльність конкретного органу. В даному випадку шлях вирішення конфлікту інтересів в сільській раді передбачений Законом „Про службу в органах місцевого самоврядування”, яким передбачено, що у випадку виникнення конфлікту інтересів голова сільської ради повинен негайно доповісти про це відповідній раді та вжити всіх необхідних заходів, спрямованих на запобігання конфлікту інтересів.
Міністерство юстиції України для усунення конфлікту інтересів, який має нетривалий, не систематичний характер рекомендує усунути особу у якої виник конфлікт інтересів від виконання цього завдання, а якщо таке усунення неможливе то дозволити особі виконувати це завдання, але під максимальним контролем. У цій ситуації про контроль говорити складно адже мова йде не про депутата сільської ради, а про голову, та й врешті-решт законодавством передбачені випадки за яких сесія може скликатися за рішенням депутатів із подальшим головуванням одного з них на цій сесії.
В даній ситуації є ще один нюанс. Дане село має статус гірського. Як нам відомо у Законі "Про засади запобігання та протидії корупції" міститься норма, яка дозволяє спільну роботу близьким особам, у гірських населених пунктах. Звичайно ми не можемо поєднувати норми щодо обмеження роботи близьких осіб та норми, що врегульовують конфлікт інтересів, проте тут можна проводити певну аналогію. Адже в гірських населених пунктах, особливо тих де мала кількість населення, може бути доволі багато родичів між собою і тому на практиці може виникати ситуація, коли особа звертається до сільської ради із заявою про відведення їй земельної ділянки, а в самій раді більше, ніж половина депутатів є родичами заявника. У зв'язку з цим видається за доречне проводити певну аналогію між п.3 абзацу 3 ст. 9 Закону "Про засади запобігання та протидії корупції" та нормами цього ж Закону, щодо конфлікту інтересів. Адже проблема полягає не в тому, що громадянину було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, а в тому, що не було дотримано до кінця відповідної процедури.
В даному випадку голова повинен був порушити питання про конфлікт інтересів перед радою у порядку передбаченому ст. 12-1 Закону "Про службу в органах місцевого самоврядування", якби це питання було розглянуто радою, а розгляд належним чином запротокольований і було у наявності рішення ради згідно якого би випливало, що депутати ради не вважають, що дана ситуація може впливати на об'єктивність та неупередженість голови під час голосування або вважають, що доцільно по даному питанню голосувати таємно, щоб позиція голови не впливала на позицію інших депутатів ради, то тоді, з урахуванням того факту, що це гірська місцевість, факт головування головою на сесії, рішенням якої було надано дозвіл на розроблення проекту приватизації земельної ділянки його батькові, не мав би викликати такої уваги правоохоронців.
Отже, як нам видається, у даному випадку було два варіанти для правильного вирішення ситуації:
1) скликати та провести сесію без участі в ній голови сільської ради;
2) провести всі необхідні заходи, що передбачені ст. 12-1 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
При цьому на нашу думку більш доцільним був би другий варіант.
Спеціаліст І-ої категорії
Сколівського РУЮ В.Л. Козич
|