Реалізація
громадянами України права на освіту базується на принципах наявності,
доступності, прийнятності, адаптованості.
Принцип наявності - має бути достатня кількість
діючих навчальних закладів і програм. Умови, необхідні для їх функціонування
залежать від багатьох факторів, включаючи рівень розвитку, при якому вони
функціонують: наприклад, для всіх закладів і програм необхідно, щоби було
приміщення та інші споруди, санітарно-гігієнічні зручності для осіб обох
статей, чиста питна вода, професійний викладацький склад з конкурентоспроможною
для внутрішнього ринку оплатою праці, навчальні матеріали та інше; при цьому в
багатьох випадках також необхідні такі елементи інфраструктури, як бібліотека,
комп’ютери тощо.
Принцип доступності - учбові заклади і програми
мають бути доступними кожній людині без будь-якої дискримінації. Доступність
характеризується трьома взаємозалежними рисами. Першою є недискримінація, тобто
освіта має бути доступною для всіх, особливо для найбільш уразливих груп де-юре
й де-факто, без дискримінації за будь-якою ознакою. Другою є фізична
доступність, тобто держава має забезпечити безпечну фізичну досяжність освіти
шляхом надання можливості особі відвідувати навчальний заклад, який знаходиться
на розумній географічній відстані від неї, або шляхом отримання доступу до
різних способів дистанційного навчання. І накінець, третьою рисою є економічна
доступність, тобто освіта має бути доступною для всіх.
Принцип прийнятності - форма і зміст навчання,
включаючи програми і методи навчання мають бути прийнятними (наприклад,
адекватними, враховуючими культурні особливості, та якісними) для тих, хто
навчається.
Принцип адаптованості - освіта має бути гнучкою,
здатною адаптуватися до потреб суспільства, які постійно змінюються, а також
відповідати потребам тих, хто навчається в межах різноманітних
соціально-культурних норм.