Субота, 23.09.2017, 15:35
Cколівське районне управління юстиції  
Львівської області (неофіційний) Скоро відкриття офіційного веб-сайту skolejust.gov.ua







Головна | Мій профіль | Вихід
Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | RSS
"">
Меню сайту
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 95
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » 2015 » Жовтень » 23 » Запобігання корупції vs. Запобігання і протидія корупції. Частина 5
13:19
Запобігання корупції vs. Запобігання і протидія корупції. Частина 5

Сколівське районне управління юстиції Львівської області продовжує порівнювати чинний Закон України «Про запобігання корупції» (новий закон) з його, по-суті попередником, Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» (старий закон), аналіз їхніх положень, виявлення спільного та відмінного між ними.

 

                                                  ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬ

Суб’єкти декларування

В старому Законі положення щодо фінансового контролю були передбачені статтею 12. Дані положення, на відміну від самого Закону досі є чинними, і втратять чинність тільки з початком роботи системи подання та оприлюднення відповідно до Закону № 1700-VII від 14.10.2014 (Закон «Про запобігання корупції») декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

В новому Законі положення щодо фінансового контролю містяться в розділі VII, дані положення, на відміну самого Закону, чинності не набрали.

Декларації подають особи, які уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування та посадові особи юридичних осіб публічного права, які не вказані в переліку осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Особи, які припиняють діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подають декларацію, за період, не охоплений раніше поданими деклараціями. Особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, зобов’язані наступного року після припинення діяльності подавати в установленому порядку декларацію за минулий рік.

Особа, яка претендує на зайняття посади пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування чи зайняття посади в юридичній особі публічного права, яка не вказана в переліку осіб уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування подає декларацію за минулий рік.

Старим Законом було передбачено, що суб’єкти декларування, які не мали можливості подати до 1 квітня за місцем роботи (служби) декларацію за минулий рік через перебування у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною, через тимчасову непрацездатність, перебування за межами України, під вартою, подають декларацію за звітний рік до 31 грудня. Також, згідно старого Закону суб’єкти декларування, які не мали можливості подати до 1 квітня за місцем роботи (служби) декларацію за 2014 рік у зв’язку з мобілізацією відповідно до указів Президента України з метою підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань України, подають таку декларацію за звітний рік протягом 30 робочих днів із дня закінчення суб’єктом декларування проходження військової служби, визначеного частиною другою статті 24 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу", або з дня його переходу на військову службу за контрактом. Новим Законом даних положень не передбачено.

Форма декларації

Декларації подаються щорічно, до 01 квітня. Однак новим Законом передбачено ряд змін, стосовно подачі декларацій та їх форми, у порівнянні із старим Законом. Так, згідно старого Закону (із чинними на даний момент положеннями про фінансовий контроль), декларації подавалися/подаються за місцем роботи.

Згідно нового Закону (положення якого про фінансовий контроль ще не набрали чинності) декларації подаються шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства. Слід зазначити, що на даний час Національне агентство ще не розпочало своєї роботи.

Старий Закон передбачав подання декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за минулий рік. Форма декларація була визначена Додатком до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 7 квітня 2011 року № 3206-VI.

Новий Закон передбачає подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Форма такої декларації визначається Національним агентством. Законодавцем у статті 46 нового Закону наведено вичерпний перелік інформації, яка має бути зазначена в декларації.

Вказуючи в декларації відомості про нерухоме майно, декларанти, до всього іншого повинні також вказувати дату набуття його у власність, володіння або користування, чого не було передбачено старим Законом. Згідно частини 21 статті 46 нового Закону вказується інформація про об’єкти незавершеного будівництва, об’єкти, не прийняті в експлуатацію або право власності на які не зареєстровані в установленому законом порядку – цього також не було передбачено раніше, однак в розділі ІІІ Декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру під пунктами 28 та 34 зазначалася інформація про інше нерухоме майно.

В декларації, яка подавалася згідно старого Закону зазначалася інформація тільки про такі рухомі речі як транспортні засоби. В декларації, яка подається згідно нового Закону окрім транспортних засобів вказується інформація про будь-яке цінне рухоме майно, вартість якого перевищує 50 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року, що належить суб’єкту декларування або членам його сім’ї на праві приватної власності, у тому числі спільної власності, або перебуває в її володінні або користуванні незалежно від форми правочину, внаслідок якого набуте таке право. З-поміж всього іншого зазначається також і дата придбання такого рухомого майна, чого раніше не потрібно було робити.

Так само як і раніше декларант повинен вказати в декларації інформацію про цінні папери, у тому числі акції, облігації, чеки, сертифікати, векселі, що належать суб’єкту декларування або членам його сім’ї та інформацію про наявні грошові активи (вклади в банках, вклади в інших фінансових установах). Згідно нового Закону вказується також інформація про кошти позичені третім особам. Інформація про грошові активи та активи у дорогоцінних (банківських) металах зазначається лише тоді, коли їхня сукупна вартість перевищує 50 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року.

Згідно старого Закону в декларації зазначалися доходи отримані як в Україні так і за кордоном. Згідно нового Закону відомості про доходи включають дані про вид доходу, його джерело та розмір.

Також в заповненні декларацій немає суттєвих змін в частині, що стосуються фінансових зобов’язань. Зазначаючи відомості щодо фінансових зобов’язань даних про вид, розмір та валюту зобов’язання вказуються також і дані про особу, стосовно якої виникли зобов’язання або найменування відповідної юридичної особи з зазначенням ідентифікаційного коду юридичної особи. Дана інформація зазначається, якщо розмір зобов’язання перевищує 50 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року. У разі якщо розмір зобов’язання не перевищує 50 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року, зазначається лише загальний розмір такого фінансового зобов’язання.

У разі якщо предметом правочину щодо забезпечення виконання зобов’язання є нерухоме або рухоме майно, в декларації зазначаються вид майна, його місцезнаходження, вартість та інформація про власника майна або найменування відповідної юридичної особи із зазначенням ідентифікаційного коду юридичної особи. У разі якщо засобом забезпечення отриманого зобов’язання є порука, в декларації має бути вказано інформацію про поручителя або найменування відповідної юридичної особи із зазначенням ідентифікаційного коду юридичної особи.

На відміну від попереднього Закону, згідно чинного Закону в деклараціях також необхідно буде зазначати інформацію про інші корпоративні права, що належать суб’єкту декларування чи членам його сім’ї, юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником яких є суб’єкт декларуваня чи члени його сім’ї, нематеріальні активи, що належать суб’єкту декларування чи членам його сім’ї, в тому числі об’єкти інтелектуальної власності.

У декларації, яка подається згідно нового Закону також зазначається інформація про  видатки та всі правочини, вчинені у звітному періоді, на підставі яких у суб’єкта декларування виникає або припиняється право власності, володіння чи користування, у тому числі спільної власності, на нерухоме або рухоме майно, нематеріальні та інші активи, а також виникають фінансові зобов’язання. Такі відомості зазначаються лише у разі, якщо розмір відповідного видатку перевищує 20 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року.

Також у декларації, яка подається згідно нового Закону зазначається інформація про посаду чи роботу, що виконується або виконувалася за сумісництвом         та входження суб’єкта декларування до керівних, ревізійних чи наглядових органів громадських об’єднань, благодійних організацій, саморегулівних чи самоврядних професійних об’єднань, членство в таких об’єднаннях (організаціях) із зазначенням назви відповідних об’єднань (організацій) та їх коду Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Облік та оприлюднення декларацій 

На виконання положень старого Закону постановою Кабінету міністрів України від 11 січня 2012 року №16 було затверджено Порядок зберігання документів і використання відомостей, зазначених у декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, та відомостей щодо відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента. Даний Порядок втратить чинність із набуттям чинності положеннями нового Закону про фінансовий контроль. Із втратою чинності Порядку облік та оприлюднення декларації здійснюватиметься в порядку визначеному статтею 47 нового Закону.

Згідно старого Закону декларації зберігалися у кадрових підрозділах відповідних органів державної влади та місцевого самоврядування. Згідно нового Закону декларації включаються до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що формується та ведеться Національним агентством. Національне агентство забезпечує відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на офіційному веб-сайті Національного агентства.

Жоден із законів не відносив інформацію, яка зазначається в декларації до інформації з обмеженим доступом, окрім окремих положень в декларації. До інформації з обмеженим доступом відносяться наступні відомості зазначені в декларації:

-         реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта;

-         місце проживання декларанта (в старому Законі ще й місце реєстрації декларанта);

-         дата народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації (старий Закон не відносив ці відомості до інформації з обмеженим доступом);

-         місцезнаходження об’єктів нерухомості крім області, району, населеного пункту (в старому Законі вся інформація про місцезнаходження об’єкта була інформацією з обмеженим доступом).

  Згідно частини 2 статті 12 старого Закону декларації підлягали оприлюдненню протягом 30 днів з дня подання на офіційному веб-сайті відповідного органу, якщо відсутній веб-сайт, такі відомості оприлюднюються шляхом опублікування у офіційних друкованих виданнях органів влади та органів місцевого самоврядування. Причому дана норма містила вичерпний перелік посадових осіб, декларації, яких підлягають оприлюдненню. Слід звернути увагу, що згідно із старого Закону не було обов’язковим оприлюднення декларації спеціалістів територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Також, громадяни могли отримати доступ до будь-якої декларації шляхом подання запитів про доступ до публічної інформації.

Новий Закон пропонує зовсім інший підхід до оприлюднення декларацій. Як вже було зазначено вище всі декларації включатимуться до спеціального реєстру, який веде Національне агентство. Доступ до реєстру цілодобовий.

Контроль та перевірка декларацій

Перевірки стосовно декларацій, згідно старого Закону здійснювали/здійснюють: уповноважені підрозділи відповідних органів влади, органів місцевого самоврядування та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Згідно нового Закону контроль та перевірки декларацій буде здійснювати Національне агентство.

Зміни також торкнулися і самих перевірок та їхнього порядку проведення. Так, згідно старого Закону уповноважені підрозділи здійснювали:

  • перевірку фактів своєчасності подання декларацій (протягом 15 робочих днів з дня, коли така декларація мала бути подана);
  • перевірку декларацій на наявність конфлікту інтересів (протягом 30 днів з дня подання декларації), полягала у порівнянні службових обов’язків декларанта із фінансовими інтересами, його та членів його сім’ї;

Для здійснення перевірки достовірності зазначених у декларації даних орган влади, орган місцевого самоврядування чи інша установа в якій працює декларант передають протягом десяти днів з дня одержання від суб’єкта декларування її копію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Згідно нового Закону контроль та перевірка декларацій здійснюватиметься Національним агентством. Національне агентство проводитиме щодо декларацій такі види контролю:

1) щодо своєчасності подання;

2) щодо правильності та повноти заповнення;

3) логічний та арифметичний контроль.

Сам порядок здійснення перерахованих видів контролю та перевірки декларацій встановлюється Національним агентством.

Контроль за своєчасністю подання декларацій здійснюється протягом п’ятнадцяти робочих днів з дня, у який така декларація повинна бути подана. Державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, а також юридичні особи публічного права зобов’язані упродовж семи робочих днів інформувати Національне агентство про припинення працюючими у них суб’єктами декларування діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

Якщо за результатами контролю встановлено, що суб’єкт декларування не подав декларацію, Національне агентство письмово повідомляє такого суб’єкта про факт неподання декларації, і суб’єкт декларування повинен протягом десяти днів з дня отримання такого повідомлення подати декларацію.

Одночасно Національне агентство письмово повідомляє про факт неподання декларації керівнику державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює відповідний суб’єкт декларування, та спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.

Повна перевірка декларації здійснюється протягом дев’яноста днів з дня подання декларації і полягає у з’ясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення.

Обов’язковій повній перевірці підлягають декларації службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, перелік яких затверджується Національним агентством.

Обов’язковій повній перевірці також підлягають декларації, подані іншими суб’єктами декларування, у разі виявлення у них невідповідностей за результатами логічного та арифметичного контролю.

У разі встановлення за результатами повної перевірки декларації відображення у декларації недостовірних відомостей Національне агентство письмово повідомляє про це керівника відповідного державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, їх апарату, юридичної особи публічного права, в якому працює відповідний суб’єкт декларування, та спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції.

Законодавчою новелою є стаття 51 нового Закону, яка передбачає проведення фінансового моніторингу суб’єктів декларування. Моніторинг буде проводити національне агентство з метою встановлення відповідності рівню життя суб’єктів декларування до їхніх доходів та наявного їм майну. Моніторинг буде здійснюватися вибірково, на підставі інформації отриманої від фізичних та юридичних осіб, повідомлень у засобах масової інформації та інших відкритих джерел засобів масової інформації.

Встановлення невідповідності рівня життя суб’єкта декларування задекларованим ним майну і доходам є підставою для здійснення повної перевірки його декларації. У разі встановлення невідповідності рівня життя Національним агентством надається можливість суб’єкту декларування протягом десяти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом.

У разі виявлення за результатами моніторингу способу життя ознак корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, Національне агентство інформує про них спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції.

 

  Далі буде…

Спеціаліст І категорії

Сколівського РУЮ                                                                    В.Л. Козич

Переглядів: 282 | Додав: skolejust | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Календар
«  Жовтень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Архів записів
Друзі сайту
PR-CY.ru
Корисні посилання
Корисні ресурси
 
 
 
Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz